. HOME | KLEINE DAMESSCHOENEN | KLEINE HERENSCHOENEN
Met hoge hakken ben je groter. Bovendien is het goed voor je kuit- en beenspieren en staat het erg mooi onder een rokje. Niet gek dus dat hoge hakken erg populair zijn. Hoge hakken kennen echter ook een grote ‘maar’: het lopen op hoge hakken vergt veel oefening!
Tips:







Kies de juiste schoenen

Het leren lopen op hoge hakken begint bij het kiezen van de juiste schoenen. Draag alleen schoenen in jouw maat. Als je schoenen te groot zijn, zakken je voeten naar beneden waardoor je aan steun verliest en steeds uit je schoen glipt. Een maat te klein is ook niet prettig: dit levert extra druk op en is erg oncomfortabel. Koop daarom geen schoenen op de gok, maar pas ze uitgebreid en laat je voor zover mogelijk in de winkel adviseren over de juiste maat. Begin bovendien altijd met schoenen die goede steun bieden, bijvoorbeeld door een extra bandje.

Oefen jezelf in het staan

Oefen eerst met het staan op hoge hakken. Doordat je eigenlijk als het ware op je tenen staat, ben je minder in evenwicht. Om goed op hakken te kunnen lopen, moet je je balans weer opnieuw zien te vinden. Bekijk in de spiegel hoe je staat en kijk of je kunt zien waarin je houding anders is dan wanneer je gewoon plat op de grond staat.

Neem de juiste houding aan

Een goede houding is essentieel: schouders naar achteren en borst naar voren geven je een evenwichtige houding, waardoor het staan én lopen op hakken ineens een stuk eenvoudiger wordt. Gebruik de spiegel om je houding te oefenen: laat eerst je schouders hangen en neem vervolgens de juiste houding aan. Voel wat deze houding doet met je balans.

Draai je heupen

Het lopen op hoge hakken vereist een andere techniek dan het lopen op lage hakken of platte schoenen. Waar je normaal gesproken vanuit je benen beweegt, beweeg je nu vanuit je heupen. Omdraaien doe je dus niet door je been de andere kant op te zwaaien, maar door je heup te draaien. Je voet volgt dan vanzelf! Ontspan je heupen en knieën, zodat je als het ware over de grond glijdt. Oefen deze draaibeweging voor de spiegel, tot je hem voldoende onder de knie hebt om je eerste stappen te zetten.

Zet je eerste stapjes

Als je de juiste houding onder de knie hebt, is het tijd om je eerste stapjes te zetten. Doe dit het liefst op een harde, niet-gladde vloer, zodat je niet uitglijdt of je evenwicht verliest. Denk na bij elke stap die je zet: houd je benen recht en dicht bij elkaar en begin met langzame stappen. Op dit moment ziet je loopje er nog erg stijfjes uit, maar met wat oefening wordt dit al snel beter.

Stop met wiebelen

Oefen niet alleen in het lopen, maar ook in het stilstaan. Zet je een paar stappen, stop en draai om. Probeer tijdens het stoppen en het omdraaien niet te wiebelen. Zolang je wiebelt, heb je de juiste balans nog niet gevonden en loop je het risico om door je enkel te gaan. Oefen daarom net zo lang totdat je niet meer wiebelt.






Verken nieuwe ondergronden

Als je het lopen en het stilstaan zonder wiebelen onder de knie hebt, kun je gaan oefenen op andere ondergronden. Oefen op vloerbedekking, of bijvoorbeeld in de tuin. Begin bij iedere nieuwe ondergrond weer voorzichtig opnieuw. Oefen ook in het traplopen. Zorg ervoor dat je hak en de zool volledig op de trede staan, anders zou je zo maar eens erg snel beneden kunnen zijn!

Oefen vaak en veel

Oefening baart kunst: probeer iedere avond minimaal een half uur op hoge hakken te lopen. Als je je hoge hakken elke dag draagt, past je voetbed zich daaraan aan en voelt het op gegeven moment alsof je nooit anders gedaan hebt. Als je nog moeite met het lopen hebt, trek dan de schoenen gewoon aan en blijf lekker zitten. Ook dan komt je voetbed vanzelf omhoog en zal het zich op den duur fixeren in de juiste positie. 


Verzorg je voeten

Het lopen op hoge hakken legt, zeker tijdens de oefenperiode waarin je nog niets gewend bent, veel druk op de bal van je voet. Deze druk kun je verlichten door een gelkussentje in je schoen te plaatsen. Deze gelkussentjes kun je bij de drogist kopen. Verzorg je voeten goed. Smeer ze regelmatig in met een verkoelende crème en trakteer ze regelmatig op een voetenbad. Zo voorkom je kwaaltjes en pijntjes die je verhinderen om je hakken te dragen.

Breng je kennis in de praktijk

Het oefenen zul je veelal binnen hebben gedaan, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je zonder problemen buiten kunt lopen op je hakken! Als laatste breng je dus je kennis in de praktijk. Bouw ook deze fase rustig op. Als je aan het oefenen bent, kun je je schoenen uittrekken wanneer je wilt. Als je je hakken aantrekt naar je werk, dan is dit een stuk lastiger en zul je in het begin zeker last krijgen van je voeten. Blijven oefenen is het advies!

Bron Adine Versluis

 
© 2018 KLEINEMAATSCHOENEN.NL | KLEINEMAATDAMESSCHOENEN | KLEINEMAATHERENSCHOENEN | SmallShoeTIPS | CONTACTINFO